پیازهایی که اشک تولید نمی‌کنند.

دانشمندان ژاپنی در هفته نامه انگلیسی "Nature" نوشته‌اند، آنچه باعث اشک ریزی هنگم خرد کردن پیاز می‌شود، آنزیمی به به نام "سینتاز" است. این آنزیم در طعم پیاز نقش ندارد. ماده دیگری به نام "تیوسولفینات" است که به طعم آن طعم می‌دهد. پژوهشگران با تکیه بر دستاوردها ، محتاطانه پیش بینی می‌کنند که شاید زمان تولید ابرپیازی فرا رسیده باشد که طعم پیاز را داشته باشد اما چشم زا نسوزاند

به گفته کارشناسان ، می‌توان ژنهای پیاز را بگونه‌ای دست کاری کرد که آنزیم عامل سوزاندن چشم را نداشته باشد. اما میزان تیوسولفینات آن که تعیین کننده ارزش غذایی و طعم پیاز است بیش از پیازهای عادی باشد.

 

***

شاید خیلی‌ها ندانند که در آناتومی بدن انسان عضوی یافت می‌شود که قادر نیست درد را حس کند و از قضا از مهم‌ترین اعضای بدن انسان نیز به شمار می‌رود.

بدن انسان از هزاران رشته تار عصبی تشکیل شده است که در هر لحظه می‌توانند به ما احساس درد را منتقل کنند. با این حال یک عضو است که با این احساس بیگانه است: مغز ما!

برای اینکه دریافت چرا مغز نمی‌تواند چنین حسی را دریافت کند باید به مکانیزم احساس درد در بدن مراجعه کرد. گیرنده‌های درد در بدن پیام محرک‌های دردزا به سیستم عصبی مرکزی منتقل می‌کنند و مغز با پردازش اطلاعات احساس را به انسان تلقین می‌کند. اما خودش که چنین مسئولیتی را بر عهده دارد نمی‌تواند درد را حس کند. به همین دلیل پزشکان زمانی که قصد دارند مغز بیمار را جراحی کنند، از ماده بیهوشی استفاده نمی‌کنند. در سال ۲۰۱۴ جراحان در آمریکا چندین الکترود را در مغز مردی کار گذاشتند در حالی که او هوشیار و در حال نواختن ویولن بود.

اما پرسش می‌تواند این باشد که پس سردرد و میگرن از کجا می‌آیند؟ تحقیقات نشان داده‌ است که هرچند خود مغز نسبت به درد بی‌حس است، بافت‌ها، اعصاب و رگ‌های عروقی که آن را در بر گرفته‌اند با استفاده از گیرنده‌های درد می‌توانند پالس‌های احساس درد را به مغز مخابره کنند.

نتایج پژوهش گروهی از محققان دانشگاه کت‌دازور نیس در فرانسه نشان می‌دهد کلیه بافت‌‌های عروقی و عصبی که مغز را احاطه کرده‌اند در فرستادن پالس‌های درد و تحریک سردردهای میگرنی نقش دارند.

با این حال باید گفت علت دقیق به وجود آمدن میگرن همچنان رازآلود باقی مانده است.

 

تنها در کشور فرانسه بین ۷ تا ۸ میلیون نفر مبتلا به میگرن هستند که سه‌چهارم آنان را ن تشکیل می‌دهد

 

برای خواندن سایر تحقیقات به ادامه ی مطالب بروید.


انجمن علمی و پژوهشی پیاز ,انسان ,تحقیقات ,میگرن ,عصبی ,می‌دهد منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

دانلود آهنگ رضا بهرام بهترین سایت من آن خنجر به پهلویم که دردم را نمیگویم وبلاگ تفریحی و سرگرمی راهی برای رسیدن به موفقیت فردی شاه کلید ثروت